Bilforsikring

Guide: Påkørsel af bil & trafikuheld

Af Thomas Andersen | Senest opdateret 4. April 2024 | Læsetid: 8 minutter

trafikuheld

Hvis du er skyld i en bilulykke eller får pålagt en del af skylden for et trafikuheld, har det normalt betydning for prisen på din bilforsikring. Desuden ændres din selvrisiko ved skade på anden bil i nogle tilfælde.

Nedenfor viser vi forskellige situationer på færdselsuheld mellem biler, som ofte giver anledning til tvivl om ansvarsfordelingen.

De viste eksempler er baseret på domspraksis. Det er derfor sandsynligt, at en eventuel retssag vil få samme udfald.

Få overblikket: Klik her, og se hvordan de forskellige selskaber dækker dig samt deres priser

Trafikuheld ved venstresving

Hvis du skal svinge til venstre og markerer denne hensigt i retmæssig tid, men i svinget støder sammen med en overhalende, vil I skulle dele ansvaret for ulykken ligeligt. Har du derimod ikke givet tegn til sving, vil du alene have ansvaret.

Hvis du er ved at dreje ind i en privat indkørsel, vil du også alene sidde med ansvaret.

Kører du på en vej med spærrelinje, der kun er brudt til svingning, og du i svingningen støder sammen med en overhalende, vil det være denne, der har det fulde ansvar.

Sker der et trafikuheld, som følge af at du støder sammen med en modkørende i et kryds i det i begge svinger til venstre, skal i dele ansvaret lige over.

Trafikuheld ved påkørsel af holdende

Hvis du rammer en bil, der holder lovligt parkeret i vejsiden på en offentlig vej, vil du have det fulde ansvar for den skade, du laver. Det gælder også hvis bilen holder i nødsporet på en motorvej. I lygtetændingstiden kræver det dog at den holdende er tilstrækkeligt belyst.

Det betyder altså også, at hvis andre rammer din bil, mens den holder parkeret, vil det være dem der skal dække skaden. Det er dog langt fra en garanti, at ham klovnen foran Bilka i Hillerød vil lægge sit nummer til dig og tager ansvaret.

Hvis du har fået en Bilka bule, har vi lavet en guide til hvad du nu skal gøre.

Trafikuheld ved sammenstød med modkørende

Ender du i et trafikuheld med din modkørende som følge af et sammenstød, vil I oftest skulle dele ansvaret lige. Det kræver dog, at der ikke er bevis for, at en af jer har overskredet vejmidten eller en fuldt optrukken linje.

Ved sammenstød mellem bakkende deles ansvaret altid ligeligt, uanset situationen da i støder sammen.

Ansvar ved påkørsel bagfra

Hvis et køretøj i sin manøvre er skyld i, at en anden bil må bremse op, og denne derfor bliver påkørt bagfra, vil den bagfrakommende, og den der lavede manøvren, dele ansvaret.

Det kunne eksempelvis være, at en bil foran dig påbegynder en parallelparkering, der tvinger dig til at bremse pludseligt op. Hvis du bliver påkørt af en bagfra, vil du altså være uden ansvar.

Det gælder også, hvis du bliver nødsaget til bremse af hensyn til andre trafikanter, hunde eller større dyr.

Bremser du uden trafikal årsag, eller af hensyn til katte, fugle eller andre mindre dyr og du af denne grund bliver påkørt bagfra, vil i skulle dele ansvaret lige.

Trafikuheld i højresving  

Er du ved at svinge til højre, da du støder sammen med en højre om overhalende, vil du have to tredjedele ansvar og den anden bilist vil have en tredjedel.

Hvis den overhalende er en knallert eller en cykel, vil du dog have det fulde ansvar.

Trafikuheld ved sammenfletning

Hvis der sker et trafikuheld, hvor sammenfletningsreglerne fra færdselslovens §18 stk. 3 og 4 gælder, vil bilerne dele ansvaret lige. Det gælder sammenfletning i forbindelse med tilkørselsbaner, reduktion af antal vognbaner og sammenløb af vejbaner.

Det vil altså sige, at hvis du i sammenfletningen, på tilkørselsbanen til motorvejen, støder sammen med en bagfrakommende vil i, i de fleste tilfælde, skulle dele ansvaret lige.

Ansvar i harmonikasammenstød

Klarer du sammenfletningen til motorvejen skadesfrit, er der et nyt type uheld, du skal være opmærksom på. Køer på motorvejen er svære at undgå, hvad end det sker som følge af myldretidstrafikken eller biluheld.

I sidstnævnte tilfælde opstår køerne dog ofte meget pludseligt, og der kan derfor være risiko for såkaldte harmonikasammenstød.

Hvis en bil kører ind i en forankørende, og det kan bevises, at dette er skyld i andre forankørende skubbes ind i hinanden, vil det alene være den bagerste bilist, der har ansvaret.

Er dette ikke tilfældet, vil situationen være en anden. Sker den første bils opbremsning af en trafikal årsag, vil denne være ansvarsfri. Alle køretøjer derefter vil skulle dække skaden på eget forparti samt skaden på forankørendes bagparti.

Læs også: Hvad koster det at forsikre min Toyota Aygo eller Ford Fiesta?

Påkørsel af bil bagfra

Som udgangspunkt bærer føreren af bilen, der foretager påkørslen, ansvaret for ulykken. Alle bilister skal nemlig holde tilstrækkelig afstand til køretøjet foran sig og være forberedt på pludselige opbremsninger.

Det gælder også, hvis den forankørende bil bremser hårdt op på grund af fx pludselig fare på vejen, giver plads til andre trafikanter eller reagerer på trafikforholdene, fordi det stadig anses for en del af normal og forsvarlig kørsel.

Dog, hvis en bilist bremser op uden nogen åbenlys og unødvendig grund, og det fører til, at vedkommende bliver påkørt bagfra, kan ansvaret potentielt blive omvendt.

Hvis en påkørsel bagfra skyldes en manøvre foretaget af en tredje part (fx en bil), vil ansvaret typisk ligge hos føreren af denne tredje bil, hvis deres handling direkte forårsagede de andre biler til at kollidere.

Straffen for påkørsel bagfra

Straffen for at forårsage en påkørsel bagfra afhænger helt og holdent af omstændighederne og omfanget af ulykken. Det kan inkludere bøder og i helt alvorlige tilfælde fratagelse af kørekortet eller endda fængselsstraf – særligt hvis uopmærksomhed, hensynsløs kørsel, overtrædelse af trafikreglerne eller kørsel under påvirkning har været årsag til ulykken. I tilfælde af personskade kan der også være erstatningsansvar.

Hvem har skylden ved påkørsel bagfra

Ved påkørsel bagfra bærer føreren af den bagvedkørende bil typisk ansvaret. Det skyldes, at bilister skal opretholde tilstrækkelig afstand til forankørende køretøjer og være forberedt på pludselige opbremsninger. Den bagvedkørende bilist anses for ikke at have holdt passende afstand eller ikke at have været tilstrækkeligt opmærksom. Der skal som udgangspunkt unødvendige og chikanerende opbremsninger til, før den foranliggende bil bærer ansvaret.

Hvad er straffen for påkørsel?

Straffen for at forårsage en påkørsel varierer afhængigt af ulykkens omstændigheder, som fx. skadernes alvor, om der var tale om uagtsomhed, og specielt om bilisten var påvirket af alkohol. Ved simpel påkørsel er straffen typisk bøder og erstatningskrav til de skadede parter.

Her er nogle eksempler på scenarier for påkørsler og mulige straffe.

Situation Beskrivelse Mulig straf
Simpel Påkørsel En bilist holder for rødt lys, og en anden bilist, der er distraheret af sin mobiltelefon, påkører bilisten bagfra. Bøde for ikke at overholde tilstrækkelig afstand og brug af mobiltelefon under kørslen. Mulig betinget eller ubetinget frakendelse af kørekortet.
Påkørsel med Skader Under tæt trafik bremser en bilist pludseligt op på grund af et dyr på vejen, og den følgende bilist, der kører for tæt, kan ikke stoppe i tide og påkører forankørende bil. Bøde for at følge for tæt samt ansvar for skader på begge køretøjer og eventuelle personskader, inkl. erstatning og medicinske udgifter.
Gentagen Forseelse En bilist, der tidligere har fået bøder for tæt kørsel og uopmærksomhed, påkører igen en bil bagfra under lignende omstændigheder. Højere bøde, mulig frakendelse af kørekortet for en længere periode.
Påkørsel i Fuldt Overblik En bilist bliver frustreret i stop-and-go trafik og accelererer hensynsløst, hvilket resulterer i en påkørsel bagfra. Større bøde, mulig kortvarig fængselsstraf afhængigt af skadernes omfang, og potentielt betinget fængselsstraf.
Ulovlig opbremsning En bilist bremser pludseligt og uden åbenbar grund på en travl motorvej, hvilket resulterer i, at bilisten bagfra ikke kan undgå at påkøre. Den forankørende bilist kan blive holdt ansvarlig for ulykken på grund af hensynsløs eller uopmærksom kørsel. Det kan resultere i en bøde eller i alvorlige tilfælde en retssag afhængigt af skadernes omfang.

 

Hvis påkørslen sker under påvirkning af alkohol, er straffene mere alvorlige:

  • 0,5-1,2 promille: Du skal op til ny teori- og køreprøve, får en bøde og skal på Alkohol og Narkotika kursus (ANT-kursus).
  • 1,2-2,0 promille: Du mister dit kørekort i tre år, får en bøde og skal på ANT-kursus.
  • Over 2,0 promille: Du mister dit kørekort i mindst tre år, får en bøde, betinget fængsel, og din bil kan blive konfiskeret.

Hvad er straffen for at køre væk fra et uheld?

Straffen for at forlade et uheldssted uden at give sig til kende og uden at hjælpe eventuelt tilskadekomne er typisk en bøde. I praksis varierer bødestørrelserne for denne type forseelse betydeligt, fra 1.000 kr. til 20.000 kr., afhængigt af uheldets omstændigheder og den efterfølgende opførsel. Dog ligger bøden ifølge flere trafikinformationskilder i de fleste tilfælde på omkring 2.500 kr.

Bemærk, konsekvenserne kan blive mere alvorlige, hvis der er betydelig personskade involveret, eller hvis flugten fra uheldsstedet medfører yderligere risiko eller skade. I sådanne tilfælde kan yderligere strafferetlige konsekvenser som fx betinget eller ubetinget frakendelse af kørekortet også komme i betragtning.

Hvilken forsikring dækker ved påkørsel?

Ved en påkørsel er det typisk ansvarsforsikringen på bilen, der dækker de skader, du som bilist måtte forårsage på andre personer, deres køretøjer eller ejendom. Ansvarsforsikringen er lovpligtig og skal tegnes for alle motorkøretøjer.

Hvis du selv ønsker dækning for skader på din egen bil i tilfælde af en påkørsel, skal du have en kaskoforsikring. Kaskoforsikringen dækker bl.a. skader på din egen bil ved trafikuheld, tyveri, brand og hærværk, og den kan inkludere forskellige tilvalgsdækninger som fx retshjælp og vejhjælp.

Erstatning ved påkørsel af bil

Hvis du er føreren og bliver påkørt, vil din egen bilforsikring typisk ikke dække personskader på dig selv. Derimod dækker modpartens ansvarsforsikring personskade på dig, hvis de er ansvarlige for uheldet. Yderligere dækning kan omfatte din egen ulykkesforsikring, førerpladsdækning på din egen bilforsikring eller arbejdsskadeforsikring, hvis du var på arbejde under uheldet.

For passagerer, dækker ansvarsforsikringen på den bil, som de kørte i, personskader. Passagerer kan også have yderligere dækning gennem deres egen ulykkesforsikring eller en passagerulykkesforsikring knyttet til bilforsikringen i det køretøj, de rejste med.

Efter et uheld skal den tilskadekomne anmelde skaden til alle relevante forsikringsselskaber. Hvis en anden part er skyld i skaden, kan du kræve erstatning for udgifter som fx behandling, tabt arbejdsfortjeneste, svie og smerte, varigt mén, tab af erhvervsevne og dødsfald.

Hvem har skylden ved et venstresving?

Ansvaret for en påkørsel i et venstresving afgøres af omstændighederne i svinget og selve svingsituationen. Her er nogle konkrete eksempler:

Drejning ind i privat indkørsel: Ved sving ind i en privat indkørsel har du det fulde ansvar for at sikre, at manøvren udføres sikkert, og at der ikke skabes farlige situationer for andre trafikanter.

Sving med korrekt signal givet: Hvis du korrekt markerer din intention om at svinge til venstre i god tid og støder sammen med en bil, der forsøger at overhale dig i svinget, vil ansvaret typisk blive delt ligeligt mellem dig og den overhalende bilist. Det skyldes, at begge parter har en del af ansvaret for at sikre sikkerheden ved manøvren.

Sving uden signal: Hvis du derimod svinger til venstre uden at give tegn, og dette resulterer i en kollision, vil du alene bære ansvaret for ulykken. Det er afgørende at signalere enhver svingmanøvre for at informere andre trafikanter om dine hensigter.

Sving på vej med spærrelinje: Hvis du svinger til venstre på en vej, hvor spærrelinjen kun er brudt for at tillade sving, og du kolliderer med en bil, der forsøger at overhale dig i svinget, vil den overhalende bilist have det fulde ansvar. Det antages, at overhalende trafik skal respektere spærrelinjer og kun foretage overhalinger, hvor det er tilladt.

Sammenstød i kryds med modkørende: Hvis du og en modkørende bilist begge svinger til venstre i et kryds og kolliderer, skal ansvaret deles ligeligt mellem jer. I denne situation forventes det, at begge parter udviser forsigtighed og opmærksomhed under sving.

Hvem skal svinge først i et kryds?

Når du nærmer dig et umarkeret vejkryds, hvor der ikke findes nogen skilte, vejmarkeringer eller lysregulering, skal du overholde højrevigepligten. Dette betyder, at du skal give vigepligt til køretøjer, der kommer fra din højre side, og lade disse køretøjer køre først. Højrevigepligten er en grundlæggende regel i trafikken, der hjælper med at regulere trafikken i kryds, hvor færdselsretningerne ikke er tydeligt angivet gennem trafikstyring.

Hvem har skylden ved påkørsel fra siden?

Ved påkørsel af en sidekollision, hvor en bilist skifter vognbane og kolliderer med en anden bil fra siden, vil den bilist, der udfører manøvren, ofte bære ansvaret – især hvis manøvren ikke blev udført sikkert eller under spærrelinjer. Hvis begge parter på samme tid udfører manøvrer, som fører til en kollision, kan skylden deles eller fordeles afhængigt af de specifikke omstændigheder og vidneudsagn.

Hvad gør jeg, når min bil er blevet påkørt?

Det er vigtigt at handle roligt og systematisk efter en bilulykke og sørge for at samle så meget information som muligt til brug for forsikringsselskabet og eventuel retslig afklaring af ansvar.

Undersøg skadede personer: Kontroller om nogen er skadet og yd førstehjælp, hvis det er nødvendigt. Ring 1-1-2 for at få hjælp, hvis der er alvorlige skader.

Begræns ulykken: Sikre ulykkesstedet ved at tænde havariblink og opsætte advarselstrekant. Flyt bilerne, hvis det er sikkert, men kun hvis det ikke påvirker alvorligt skadede.

Få oplysninger fra modparten: Indsaml navn, adresse, telefonnummer, forsikringsselskab og policenummer fra den anden part. Brug din mobiltelefon til at tage billeder af skaderne og ulykkesstedet som dokumentation.

Skaf vidner: Få kontaktinformationer på eventuelle vidner, og bed dem om at notere deres observationer af ulykken.

Anmeld skaden til dit forsikringsselskab: Beskriv uheldet nøjagtigt, vedhæft billeder og vidneerklæringer. Vær ærlig og præcis i din beskrivelse for at sikre en korrekt vurdering og behandling af din sag.

Hvordan er du dækket?   

Har du kun den lovpligtige ansvarsforsikring, vil du kun være dækket for den skade du påfører andre i et trafikuheld. Deles ansvaret ligeligt, vil den anden bilists forsikring dog dække skaden på din bil.

Har du alene ansvaret, vil du dog selv skulle punge ud for at betale for reparation af din bil. Dette er bare et eksempel på, hvornår en ansvarsforsikring ikke dækker.

Hvis du har en kaskoforsikring, vil denne i langt de fleste sammenstød dække alle dine skader i biluheldet. Det inkluderer altså både skaden, du påfører andre biler, og den eventuelle skade på din egen bil fra trafikuheldet.

Det er her værd at bemærke, at selvom du er dækket af forsikring, vil du i langt de fleste tilfælde skulle betale en selvrisiko ved skade på anden bil.

Denne vil som regel være på mellem 0 og 10.000 kroner, og er en du har sat, da du tegnede din forsikring. Hos Mondux har eksemeplvis kun mulighed for at vælge en selvrisiko på 5000 kroner, hvor du hos Nem Forsikring har ni valgmuligheder med 0 kroner som den laveste og helt op over 20.000 kroner som den højeste. Vi har i en tidligere analyse vist, hvordan din selvrisiko påvirker prisen på din bilforsikring.

Hvis du er heldig nok til at have opnået status af elitebilist, er det ikke sikkert at en skade fra et trafikuheld vil påvirke prisen på din bilforsikring. Er det dog ikke tilfældet, er det meget muligt, at dit forsikringsselskab vil sætte prisen op som følge af en skade.

Du kan her se, hvad der skal til, for at du kan blive elitebilist.

Det kan derfor være en overvejelse værd, selv at betale for udbedring af skaden, hvis den ikke er så stor. Du kan også her se, hvordan du nemt kan fjerne en blød bule med en svupper og kogende vand.

Leder du efter Bilforsikring?

Du kan spare op til 3.000 kr. om året hvis du vælger den rigtige bilforsikingspakke